Forts. Masten

God eftermiddag Bloggan!

Nu ska jag försöka att sitta här en stund och lägga in någon bild.
Värken har varit extrem idag så det har blivit liggläge hela dagen.

Men nu sitter jag upp. Alltid nått.

Masten.
Jag börjar med en bild som BLT hade utlagd i helgen och som är tagen -81
då Gyllene Tider spelade där.



Varför lägger jag nu in den?
Jo, min dotter Sarah kom igår och sa:
- Mamma, har du sett bilden i tidningen? Är det du?
- Jag vet inte. Kanske.

Jag tog fram den här bilden senare på kvällen och visade Linda den.
Jag sa inget om vad Sarah frågat utan bara visade den i all hast.

- Mamma, är det du som står där?
- Jag vet inte.

Tänk att man inte kan känna igen sig själv och veta men barnen som inte fanns på den
tiden kan tro att det är jag. Eller veta. Vad vet jag? Är det jag?

Så här såg jag ut vid den tiden så kanske de har rätt.



- Vad tror du Nisse?
- Nja, jag känner inte igen knäna.

Och vad svarar man på det?
Om jag nu inte känner igen mig själv hur fanken ska någon då kunna känna igen mig på knäna?

Så här såg mina knän ut då. Kanske det kan vara till någon hjälp?  :)))))))



Jag får forska vidare i det här.

Det var ju jättemycket folk och jag tror att det var sista gången jag var där.
Eller rättare sagt näst sista gången.
Eller jag har ju faktiskt varit där emellan men då har det inte varit öppet.
Och så här såg kön ut i lördags.





2000 personer ville komma in men de släppte bara in 1300 läste jag i tidningen.
Kön var inte lika våldsam som den var -81 utan de stod lugn och stilla och så något steg
framåt då och då för att komma närmare luckan.

Några köade faktiskt över 2 timmar för att få en biljett.
Och som sagt många stog nog där förgäves.

Åldersgrupp? Ja, du kan ju tänka själv. Masten hade sin storhetstid på -60 och -70 talet
tror jag så runt 50 var nog medelåldern.

Och det får mig att tänka på Linda innan på dagen.
- Jag ska åka till Masten ikväll
- Men mamma, vad ska du göra där? Där är ju bara ungdomar. Vad ska du ha på dig?

Ungdomar? Där var inte många ungdomar. Jo, i sinnet var dem nog det. :)))

Och jag tror dem tänkte precis samma som mig.
NOSTALGI

Och det var verkligen nostalgi. Minnen, känslor och mycket kom över en när man stod där.
Och jag tror många hade samma känslor.

Nu ska jag kolla resten av bilderna. Se om det är någon som går att lägga ut.
De blev ju lite mörka och suddiga på grund av att det var kväll och dimmigt.

Så här skrev BLT idag. (precis som vi sa i bilen dit)

Det var en syn ingen någonsin kommer glömma.
Först dimman och mörkret över ängarna och skogarna och
Europaväg 22 mellan Karlskrona och Kalmar.
Sedan svängen in till vänster, eller höger för smålänningarna,
och vidare mot ett Kristianopel som packat ihop för sommaren och gått i idé.
Där dök den första strålkastarkaravanen upp.
- Undrar om det kommer något folk i kväll, frågar BLT:s fotograf.
- De kommer, svarar jag.
Vi kör förbi Pamastudion i det gamla missionshuset, Rosornas gård och kapellet och i den allt tätare dimman ser vi de kulörta lyktorna från parken och en kö på flera hundra meter där svarta, skrålande siluetter står i väntans tider på heden där åkgråsklipparen for till tippen när parken bommade igen 1987.

Jag kommer heller aldrig att glömma detta. Det var en sådan känsla alltihopa.

Jag la ju ut en bild igår från det första jag såg av själva festplatsen och skrev att Nisses son
undrade om några tält fanns där.
Det gjorde ju inte det, husbilar.
Så den synen som mötte mig, alltså ängen, dimman och husbilarna och så en liten bit fram
siluetter från massa folk och strålkastarna kommer nog alltid att finnas kvar inom mig.
Och så rysningen i kroppen. Den känner jag nu med när jag tänker på det.

Oj, jag skulle ju sluta skriva och kolla bilderna.
Men jag ska det nu.
Så senare ikväll kommer nog någon bild till in.
Och vem vet, kanske det kommer in någon bild då och då framöver för tankarna om Masten
kommer nog att sitta i ett tag.
Om nu jag tänker så här som var med några år på -80 talet då kan man ju undra:
- Hur och vilka känslor hade dem som var med hela tiden från -50 till -80 talet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: