Fisketuren! (del 2)

Godmorgon!

Igår hade jag tänkt att fortsätta att skriva om vår lilla tur i söndags.
Men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Lillen ringde mig på jobbet och var i upplösningstillstånd.

- Det finns massor med svarta trumpetsvampar här.
Jag tror jag har plockat minst 3 kg redan och det finns massor kvar.
Det här hade du velat fotografera.

Klart jag hade velat.

Jag: - Du kan ju spara några så hämtar jag dig direkt efter jobbet så kör vi dit.




Och den här gången fotograferade jag inte bara utan jag plockade med.
En hel korg på bara 5 minuter tror jag.  :))))




Svart trumpetsvart är jättegott och jättelätta att torka så det blev min sysselsättning
i går kväll. Min korg hällde jag ut på ena sidan av bordet och Lillen som hade plockat
innan hällde ut sina på andra sidan.



Ser du att det ligger pärlor på min sida?  Ja, och så en trådrulle också?

Jag torkar mina genom att trä upp dem på trådar som jag hänger i fönstret.  :)))




Så du förstår att jag inte hann lägga ut bilder som jag tog i söndags.
Men nu ska jag försöka få in dem jag tänkt mig.
Eller kanske inte alla förresten.
Det inlägget som jag tänkt är på något vis som bortblåst.  ;)

I alla fall så gick vi långt in i en .........




..... för att titta på



Inte bara en bergshäll förstås utan på hällristningar.

Sådana här du vet.



Det fanns massor av dem. Inristningar av båtar, djur och människor. Mest båtar.

Lite svårt att tolka vad det var men som tur väl var så fanns det skyltar uppsatta så
man kunde få veta lite om ristningarna.



Det står att det kunde vara inristade fotspår för att på ett sätt se sig själv.

Men i dagens samhälle behöver man ju inte rista in dem i berget.  :)))
Det är ju bara att ta kort för att få det bevarat.




Den här skylten visar......



Man med erektion och med händer som lyfts i åkallan?
Det vill jag inte föreviga med ett kort så det får bli en bild på hällristningen istället.  :)))




Jocke: - Kolla här! Polenfärjan.



Gud vad vi skrattade. Den här är nog inristad i efterhand. Eller vad tror du?


När man nu är i en skog så finns det ju annat att göra än att leta hällristningar.
Och vad dem här letar efter behöver jag inte skriva va?




Okey då? Jag ska visa vad de letade efter.  Svamp och blåbär.




Men jag letade inte efter svamp den här dagen.
Jag tittade efter djur istället.

En äkta skogssnigel. Och det bästa av allt med den är att den är där den hör hemma.




Och så hjortar. Tror det var det som de sa att det var.
Jag ser alla sådana här som rådjur.




Vilda djur i skogen är inte lätt att fota för de blir så rädda lätt men den här gjorde inte
en min av att gå iväg någonstans.
Det visar snällt upp sitt ansikte och säger: "smile"




Nu var det ju en fisketur vi var iväg på så igentligen skulle jag ha en bild här nu där
vi står i köket och rensar abborrar och så skriva och försöka förklara hur det luktar
av all fisk vi rensat.

Men nu tog vi ju inte hem några fiskar så det går ju inte.
Så det får bli en bild på min luktärt istället som jag plockade och tog in.

Den luktar........



....... klart mycket godare än fisk.


Kommentarer
Postat av: ansepanse

vilka fina hällristningar och jättemånga men några färjor tror jag heller inte fanns då :D

fick ni ingen fisk alls eller kom ni aldrig fram :)

bamsekramar vännen

2011-08-23 @ 22:09:42
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: