Lyckeby!

Vi är på Gotland




Nejdå. Det är vi inte alls.  :))))


Molnen kom in och kände för att stanna.
I alla fall till middag.

Vad gör man?
Nått måste man ju hitta på när man inte känner för att
åka iväg till Visingsö när vädret är som det är.

Så vi sitter och tittar i böcker som Lyckeby Gille har gjort om Lyckeby.
Hur det såg ut förr i tiden.



Nu har ju inte jag bott här i Lyckeby sen jag föddes utan från 1972 då jag flyttade
hit från Värmland.
Men mycket av hur det såg ut innan de började bygga om har jag sett.

Och när vi satt där och tittade så fick jag en snilleblixt.

NU och DÅ

- Vi åker och tar kort på hur det ser ut nu och jämför med bilderna i boken.

Hur kanske du tänker?

Och det gjorde jag med för det var inte lätt att försöka ta precis som de har tagit då.
Men jag gjorde så gott jag kunde och första kortet blev rätt så bra.
Det fick mig att få ännu mer inspiration att fortsätta.

Det här i en gatukorsning som det såg ut på 40-talet.  (då mitt i Lyckeby)





Och så körde vi dit och jag ställde mig där jag tror att bilden är tagen och så ett "klick"



Det enda som stämmer är det gröna huset. Fast det är omålat förstås.
Inget annat finns kvar mer än vägen med.

Vi hade böckerna med oss och körde runt i byn.

- Där kan vi ta en bild.
- Det finns med i boken så där vi kan fota.

"klick"
"klick"
"klick"

Det blev några stycken fast vi inriktade oss på fallet idag.

Jag ska lägga ut det i en speciell kategori så jag kan gå igenom bok för bok
och försöka dokumentera Då och Nu.

Lite sysselsättninge måste man ju ha när man har semester och vädret är som det är.

Och det är faktiskt både spännade och kul på samma gång.

Många diskussioner kommer upp som:

- Kommer du ihåg där........?
- Det huset, varför varför rev dem det?
- Hur gamla var vi? 13? Och där pussades vi.   :)))))
- Den gamla affären, tänk om inte Kvantum bygggts.

En by med båtförbindelse till den stora staden.

Lyckeby har faktiskt varit riktigt stort förr.
I historisk synvinkel.
Kung ?????
- Lillen!
- Jag ska kolla det.

Men ett slott byggde dem.  Lyckå slott.

Men jag tar en sida i taget och bok för bok så det återkommer jag till.


Det här var bara en liten försmak om vad jag pysslar med nu tills solen kommer.

Och min resa genom Lyckeby kommer jag att lägga i katergori Lyckeby


Kommentarer
Postat av: ansepanse

hahaha - där lurade du mig grundligt, jag hann tänka att dit vill jag också :D alltså Gotland

vad spännande med att jämföra nu och då, jag vill gärna se mer av sådana bilder, det är alltid intressant att se hur ett ställe förändras :)

Visingsö är vackert, vi var där för ett eller två år sedan (jag kommer inte ihåg ju)

Sv: du vet, jag dricker aldrig alkohol, både av princip och av att det inte är så bra att göra det när man är diabetiker

en fin lördag till dig också vännen

bamsekramar

2011-07-23 @ 11:06:46
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: