Kristianopel!

Godmorgon Bloggan!

Jaha, då är det måndag igen. En ny vecka och arbetsvecka.
Kan gå, kan kanske inte gå. Värken är kvar men jag ska uthärda.
Idag ska jag till läkaren och diskutera det här. Remiss till en röntgen?
Det är bara att hålla tummarna att hon fixar det.

Vädret? Det vill man knappt nämna längre. Blåst regn och kallt. 

 
Spåkulan ljuger aldrig!

Catherina fick ett svar av Spåkulan:
Ta ledigt om du kan eller satsa på en hälsohelg tillsammans med någon kär vän.
Lavendel i alla former bringar harmoni.

Ta ledigt några dagar? Går inte.
Det får bli en helg och lavendel ska jag kanske gå bort och plocka en bukett från kolonin och ställa på bordet.
Fast varför det? Harmonisk är jag faktisk. Trots allt.

Igår var vi ju på ett ställe som heter Masten och ligger i Kristianopel.

Kristianopel är en småort i Kristianopels församling i Karlskrona kommun i Blekinge län. Kristianopel ligger på en sandig kustslätt längs östersjökusten.

Under 1600-talet var Kristianopel stad. Kristianopel hade en stadsplan utformad efter moderna principer och var Nordens första renässanstad. Från denna tid är ortens största sevärdhet, den 3 km långa stadsmuren med bastioner, uppförd 1603–1606 efter italienska förebilder. Den är bäst bibehållen på södra och västra sidan. Vidare finns det s.k. norra bålverket, på vilket nu står en väderkvarn.

30 april 1981 inträffade i Kristianopel den största katastrofen som skett vid en livekonsert i Sverige när tre ungdomar trampades ihjäl vid en konsert med Gyllene Tider.



Tom och ödslig scen. Och har nog varit i många många år.


Inne så är det massor av autografer som artister skrivit under åren som det här stället var öppet.
Nu har det blivit som ett museum. Jag tog massor med bilder på det för man vet aldrig hur länge stället får stå kvar orört. Nu börjar det bli riktigt nergånget.


Den här av Gyllene Tider var jag ju bara tvungen att ta på. Den är ökänd.
Jag förstår det. Jag var där när det tråkiga hände.
Jag stog mitt i massan och kämpade jag med för att komma in som alla andra ville.
Men jag hade tur. Jag var inte en av dem som trampades ihjäl.



Jag lägger in en autograf till nu på morgonen som jag vill visa min bloggvän Wiper.
Hon skrev om henne i sin blogg förra veckan.


Nu stänger jag ner här. Ikväll lägger jag nog in resten av bilderna jag tog.
Har ju bilder från Vämöparken kvar också som jag tog för ett tag sen.
De måste ju också in. Jag får nog ta en kameravila ett tag så jag hinner lägga in mina bilder. :)))

Ha en bra dag



Kommentarer
Postat av: Malin/wiper

Tråkigt att du har sån värk. Bra att du fått en remiss. Hälsohelg låter ju toppen och du har ju vunnit en lyxtvål på gissningstävlingen också ;)



Vad intressant läsning detta om Kristianopel men så sorgligt med katastrofen och att ungdomar fick sätta livet till.



Det finns väl inget tristare och sorgligt med en nedlagd park där det har sjudit av liv och musik. Vad kul att få se en del autografer. Tack för att du ville visa dessa för mig jag som är autografsamlare. Du är för gullig ;) Dit måste jag bara bege mig nån gång då gubben och jag åker ut på en längre utflykt. Då får man ställa sig på scenen och sjunga ut =)



Ha en fin dag min första bloggvän¨

kram

2010-05-31 @ 12:10:00
URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: