Underbara årstid!

 
Nu är det helt underbart ute.
Den bästa tiden på hela året.
En årstid då träden får sin härliga ljusgröna färg.
Årstiden då maskrosorna blommar och Shivas är mitt ibland dem.
 
 
 
Det är torrt och varmt ute så sniglarna har gått och gömt sig i mörka dunkla vrår.
Men om man hittar en i gömmorna så kan man spraya lite på dem så vaknar de till en stund.
 






 
 
Men det gör ingenting att man inte kan fota så många sniglar nu.
Det finns så mycket annat här i trädgården som är fint fotografera.
Blommorna.
 






 



 
 
Till och med blomman på potatisplantan är fin.
 




Min oranga jättevallmo har redan en knopp så snart kan jag nog fota en blomma till.

 
 
Men knoppen är i och för sig rätt läcker den med.
 
 
 
Träden och buskarna här ute är helt underbara nu när de blommar för fullt.
 






 
 
Alla blommor är inte ute. Inte hela tiden. På natten får en del komma inomhus pga frosten.
Nämligen Dahliaknölarna som jag tog fram i mars och satte i krukor.
Nu är de jättestora och en del har redan små knoppar.
En har en blomma som snart kommer att slå ut.

 
 
En säsongsblomma har jag köpt men den får stå ute hela tiden.
På blomsterlandet stod den bland uteväxter så jag tror den klarar sig.
En toffelblomma.
Blommorna är urläckra.
Vet inte vad de liknar.
Isak tycker de liknar en groda. :))))
 
 
 
Ja, kanske det när man kollar noga.
En som blåser upp sig innan den säger: - Kväääääk!
 

Blommor och bin brukar man säga.
Vad säger man om det här?
 
 
 
Det är en mygga som är och mumsar på pollen inne i en tulpan.
Har alltid trott att den bara sticks och suger blod men den har tydligen andra saker för sig också.
Eller kletar den in sig i pollen bara för att luras så man ska tro att den är ett snällt litet bi?  :))))
 



De här kan inte luras i alla fall.
Man ser ju klart och tydligt att det är brevduvor.
 
 
 
Ja, man hade gjort det om jag inte haft mitt lilla objektiv på.
 
Ibland känns det som om man skulle behöva ha 3 kameror hängandes runt halsen.
En med makrobjektiv, en med vidvinkelobjektiv och så en med långzoom.
För när man är ute mycket som jag är så är det alltid något man ser som man vill fota.
Från mycket små saker .......
 
 

....... till en härlig utsikt.
 



Ja, och så ibland någon som är alldeles för långt bort för att fastna på bild.

 
 
Fast i och för sig, vad jobbigt det skulle bli om man kunde fota allt det hela tiden.
Inte för mig men för Shivas.
Han tycker jag är jättetråkig just nu när jag har kameran framför ansiktet hela tiden. :))))

Men han får stå ut med det.
Det är ju en så kort tid som det är så här underbart ute när allt börjar slå ut.
Eller hur?


Kommentarer
Postat av: wiper

Vilka fantastiska bilder du tar Cattis. Sen tycker jag du är så duktig också som lärt dig systemkamera för det är inte lätt, man måste tänka på så mycket mer än en digital.

Dom tre första bilderna är extra magiska och vackra. Din hund är ju så härlig så man vill bara krama och klappa på henne.

Jag hade tänkt köpa en systemkamera nu men flyttningen kom ivägen och kostar men jag skall ha en så småningom men vill ändå ha en ny digital också

Det syns verkligen att vi går mot sommaren nu

Ha en härlig Valborgshelg med din familj
kramar

2014-04-30 @ 14:43:21
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Mia Marie

Härliga bilder :) och jag kan väl INTE göra annat än att hålla med :) ... man har liksom fått foto-nojan fullständigt :D . Våren - då allting börjar ta fart i naturen. Man tar kameran och hunden med sig - går en promenad och kollar in vad som har slagit ut idag ... och nästa dag ... och nästa ... Man hittar alltid något nytt att fota - nya infallsvinklar ... en blomma på nån buske eller nåt träd i soluppgång eller solnedgång som bakgrund och som förgyller hela bilden. Ska nog lägga upp mina bilder på slånbärsbusken som just nu står i full blom och som jag tog bilder på :) . Om du vill ut i helgen - då ska det bli fint väder igen - så kan du ju höra av dig :) . Kanske läge att vi sticker ut en sväng igen??? Kram

2014-05-01 @ 00:00:05
URL: http://skabara.blogg.se
Postat av: Mia Marie

Härliga bilder :) och jag kan väl INTE göra annat än att hålla med :) ... man har liksom fått foto-nojan fullständigt :D . Våren - då allting börjar ta fart i naturen. Man tar kameran och hunden med sig - går en promenad och kollar in vad som har slagit ut idag ... och nästa dag ... och nästa ... Man hittar alltid något nytt att fota - nya infallsvinklar ... en blomma på nån buske eller nåt träd i soluppgång eller solnedgång som bakgrund och som förgyller hela bilden. Ska nog lägga upp mina bilder på slånbärsbusken som just nu står i full blom och som jag tog bilder på :) . Om du vill ut i helgen - då ska det bli fint väder igen - så kan du ju höra av dig :) . Kanske läge att vi sticker ut en sväng igen??? Kram

2014-05-01 @ 00:00:15
URL: http://skabara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: