Oväntat!

Idag var det en humla som var bland gräslöksblommorna.
 
 
 
Den flög sakta från blomma till blomma och satt ganska så länge vid varje.
Nu tänkte jag, nu kan jag nog få en fin bild av humlan.
 
Jag flyttade mig till ett bra ställe och till en blomma som såg fin ut för till den skulle den säkert
också kolla in.
Varför skulle den inte det när den var på alla andra.
När jag riktade in kameran på just den blomman så fick jag se att där satt en krabbspindel.
 
 
 
Självklart var jag ju tvungen att fota den också även om den såg lite äcklig ut.
Har nog aldrig sett en sådan en krabbspindel med en sådan bullig kropp.
Nästan som en fästing.
 
Jag såg i ögonvråna hur humlan närmade sig den blomman.
Fjoff!
 
Jag blev helt chockad.
 
 
 
Spindeln bara flög fram och tog ett stadigt tag om humlan.
Humlan hade inte en chans att smita undan.
 
Jösses, inte hade jag en aning om att krabbspindlar var ett sådant rovdjur.
 
Nu vet jag och ser jag fler sådana så kommer jag att ta bort dem direkt.
Visst, det kan vara häftigt att fota fler insekter som kommer i spindelns klor men ärligt talat
så vill jag faktiskt inte det.
Jag vill ha mina humlor och andra insekter levandes där ute.
 
Mina fingerborgsblommor börjar nämligen slå ut och till dem brukar det komma massa humlor.
Så en liten ynklig spindel ska minsann inte få sitta där och lurpassa på dem för att få äta upp dem.
 
 
 
Det är väldigt mycket humlor här ute i år.
Men i väntan på att fingerborgsblommorna ska slå ut så är de i den här blå växten.
Fast det är inte lika lätt att fota humlorna när de surrar runt i de här små blå klockorna.
Växten står längst ut i hörnan och där blåser det nästan alltid lite grann.
Alltså är det inte lätt när blommorna rör sig hela tiden plus att humlorna rör sig.
Man får vara glad att man lyckas fånga dem på bild över huvudtaget utan att var helt suddiga.
Som de här 2 som är där och flyger.
 
 
 
 
 
Tur man inte vet allt som försigår i naturen.
 
Men lite mer skulle man vilja veta för när jag skulle fota humlan och spindeln från en annan vinkel,
ja, för givetvis kunde jag ju inte låta bli det trots att jag inte ville.
Jag skulle vilja veta vad det är för en konstig insekt som råkade komma med i bild.
Helt oväntat var den bara där och så försvann den igen.
Hoppas inte den kom i klorna på en annan liten vit spindel.
 
 


Kommentarer
Postat av: wiper

Tack för dina ord på min blogg <3. Jag blir salig och njuter av dina fantastiska bilder. Den tredje bilden är ju helt otrolig.Tänk att kunna fota så och få se naturens under på nära håll

Ja du så länge vi har insekterna så finns det hopp om liv för mänskligheten. Fingerblomman är verkligen annorlunda och ser ut som den har en mun som skrattar lite med ett underbett ;)Sista bilden känns nästan som en helikopter

Ha nu en fin dag goa vän
kramar



2014-06-04 @ 08:47:44
URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: