I en liten svamps värld! (2)

Skulle ju titta efter svampar i gräset nästa gång jag gick skrev jag igår.
Tog en titt idag och såg massor med små svampar.
Jag kände direkt att det var inte alls lika kul att fota dem.
Kändes på något vis som i somras då jag fotade massa blommor i gräset.
Nu vill jag ju fota något helt annat än det.



Nej, det är klart mycket roligare att fota de små svamparna som står i mossan.
Som den här som står där och ser enormt giftig ut.
Men kan en sådan liten svamp på 5 cm vara giftig?



De här tycker jag ser ut som små sockerbullar.

 
Den här kikar fram precis som den vill säga: - Ta på mig med!

När man får en vit bokeh så blir man extra glad.
Trodde inte det skulle kunna bli det idag för solen hade gömt sig helt bakom molnen.
Men det var i och för sig rätt så ljust ändå på vissa ställen så det var nog därför det blev så här när jag riktade kameran uppåt mot himlen.


Den här fastnad jag för eftersom den stod bland lite vit mossa.
Började inse här att jag skulle sluta fota för nu började det bli svårt att hålla kameran still.

Men sluta fota är inte lätt när man ser små svampar överallt.
Vågade inte vänta tills en annan dag för man vet ju inte om de finns kvar då.
Massa djur är och äter på dem från insekter till rådjur.
Så när jag såg den här orange svampen så dök jag ner mot marken igen.
Det här blir den sista svampen för idag tänkte jag.
Ja, jag bestämde det och reste mig upp för att gå i rask takt hem utan att titta neråt.
Jojo, vad fick jag se lysa till där bland grenar och torkade löv?


Nu kunde ju givetvis de där små orange var nått helt annat än svampar men man måste ju titta.
Insåg direkt att fota dem där de satt på ett litet ollon där nere bland alla löv inte skulle gå.
Massa saker ivägen så jag tog upp det lilla ollonet och la det i mossan på en sten.
Eller är det kanske en liten kotte.
Strunt samma, det är i alla fall en sådan där liten frukt som växer på träd.  "fniss"

Små svampar har jag fotat med aldrig så här små.
Den är inte mer än ½ - 1 mm stor.  Millimeter!
Helt sjuk när man tänker på det.
Tänk att jag såg den.
När jag såg i displayen i kameran ett litet vitt hårstrå så blev jag först väldigt irriterad.
Shivas!!!
Vart han än gått så brukar det vara hårstrån efter honom som jag får plocka bort.
Hur fasiken har det lyckats hamn ett just på den här lilla?
Försökte hålla den där kotten/ollonet så jag kunde ta bort det men kunde inte se något.
Men så fort jag skulle fota så fanns det där.
Hm!
Nu har jag förstått vad det där vita strået är.
En rot. En rot från svampen som går in i den där saken.
Phu, jag måste nog ta reda på vad det är för sak.
Ekollen? Ja, utan framdelen då kanske. :))))

I vilket fall som helst så kunde jag inte bara lämna den där.
Ville visa Lillen vad jag fotat.
Inte lätt att förstå hur litet något är när man ser det på bild.
Här har jag lagt upp lite mossa på en glassburk och så den lilla svampen ovanpå.
Ställde en tändare bredvid så man får en aning om hur litet det är.
Ser du det lilla ollonet med svampen på där i mossan.
Tittar man noga så ser man nog de 2 oranga prickarna lysa lite.
Lika bra att göra en pil så du ser vart jag menar.

Att svampar växer på marken, i mossa och på trädstammar det har jag sett ofta men att de växer på en sådan här hade jag ingen aning om.

Undrans varför den gör det?
 


Kommentarer
Postat av: wiper

Man får ju gåshud när man ser dina fantastiska bilder. Dom är som konstverk och dom går ju att rama in som tavlor. Härlig läsning under bilderna också

Ha en jättefin helg
kram
Malin

2015-10-02 @ 11:36:27
URL: http://wiper.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: